The Supreme Court condemns ‘Okdiario’ for making “untrue statements” about the puppeteers who were accused of being from ETA

In February 2016, the judge of the National Court Ismael Moreno sent Alfonso Lázaro and Raúl García, two young puppeteers whom he accused of glorification of terrorism, incitement to hatred and praising ETA during a show. The two members of the company Puppets from below, who had been hired by the Madrid City Council – then governed by Manuela Carmena –, spent five days in jail. The case was archived a few months later, but certain ultra-conservative websites continued to associate them with ETA. The media lynching that the two puppeteers suffered, including the publication of their personal information such as their addresses, facilitated a campaign of insults and threats against them.

Now almost eight years after the events, the Supreme Court has sentenced OKdiario and its director, Eduardo Indato pay 4,000 euros to each of the puppeteers by call them “proetarras”, “facinerosos” or “puppeterras” in their headlinesaccording to advance Eldiario.es. In fact, Okdiary He called them “pro-ETArs” in 22 different headlines.

This sentence is very similar to the one that the same court already imposed on journalist Alfonso Rojodirector of the ultra website Digital Journalist. Rojo was sentenced in October 2022 to pay 3,000 euros to each of the puppeteers.

Lázaro and García sued the Inda and Rojo websites through civil proceedings in 2019. A court of first instance rejected it, but the Provincial Court of Madrid did hear it and ordered compensation of 15,000 euros for violation of honor for the two plaintiffs.

Now the Civil Chamber of the Supreme Court reduces the amount of these compensations. According to the information of Eldiario.es“the ruling differentiates between the owners who called them ‘pro-ETA’ when they were still charged with terrorism and those who insisted on doing so when the case had already been filed.”

The Supreme Court considers that once the case was filed, Okdiary and Digital Journalist made “untrue or untrue statements” about the two puppeteers for continuing to link them with terrorism. What’s more, the Supreme Court ruling recalls that Eduardo Inda’s website lied by stating that during the children’s puppet play they cheered for ETA. In addition, The Supreme Court reproaches Inda for lying in the program The Sixth Night when he said that one of the puppeteers belonged to an association close to ETA prisoners.

The case of the two puppeteers once raised a huge controversy and the PP and Cs, then in the opposition they used the issue as political battering ram against the then mayor of Madrid, Manuela Carmena.

Related articles

Today’s horoscope with the Snow Moon attracts positive vibes and a stroke of luck...

By Alicia Dela RosaFebruary 24, 2024 at 01:00 hrs.AriesThe projects are going very well, but you must be more careful of misinterpretations and...

Netanyahu announced his plan for a post-war Gaza run by “local officials”

An Israeli delegation led by the head of Mossad landed yesterday in Paris, according to an Israeli representative, to try to negotiate a truce...

Who will the 11 be? Martínez confirmed Boca’s squad for the Superclásico against...

After the defeat against Lanus as a visitor, in Mouth the thought was exclusively in River Plate, rival that they will face this Sunday...

The aeronautical unions announced a total strike for next week

The workers of Aerolíneas Argentinas and Intercargo announced that the Next Wednesday, February 28, they will carry out a total stoppage of activities demanding...